Mengenai Kami

Maklumat Jabatan

1. JABATAN KHIDMAT PENGURUSAN

Bahagian

Fungsi dan Peranan

Bhg. Pentadbiran & Kesetiausahaan

a.        Pengurusan Perolehan Dan Bekalan

b.       Pengurusan Pinjaman Perumahan Komputer dan Kenderaan

c.        Pengurusan Kenderaan Jabatan

Bhg. Pengurusan Sumber Manusia

a.        Mengurus hal ehwal perjawatan.

b.       Mengurus perkhidmatan.

c.        Menguruskan peperiksaan, kursus dan latihan anggota.

d.       Menguruskan hal ehwal tatatertib anggota.

Unit Pengurusan Kualiti

 

a.        Menguruskan Sistem Pengurusan Kualiti (SPK) MS ISO 9001

b.       Menguruskan Inovasi dan Kumpulan Inovatif & Kreatif (KIK) Jabatan

c.        Menguruskan Ekosistem Kondusif  Sektor Awam (EKSA)

d.       Menguruskan Pelan Strategik dan Sasaran Kerja Tahunan jabatan

e.       Menyelaraskan Sistem  Penarafan Bintang PBT

f.         Menguruskan Manual Prosedur Kerja (MPK) & Fail Meja (FM) jabatan.

 

Bhg. Teknologi Maklumat

a.       Sistem Aplikasi

b.       Membekal dan menyelenggara perkakasan ICT

c.       Menganjurkan latihan  ICT

d.       Multimedia

2. JABATAN PERBENDAHARAAN

Bahagian

Fungsi dan Peranan

Bhg. Kewangan & Belanjawan

a.        Menguruskan segala pembayaran dan perbelanjaan Majlis

b.        Menguruskan rekod pembayaran dan tuntutan semula

c.        Memastikan pembayaran dibuat dengan teratur dan terkawal di dalam lingkungan mengikut peruntukan yang diluluskan

d.        Penyediaan belanjawan tahunan

e.        Menguruskan belanjawan Majlis

f.         Menyediakan satu system pengurusan kewangan dan akaun yang lengkap

g.        Memastikan pengurusan kewangan mematuhi peraturan yang ditetapkan

Bhg. Akaun & Hasil

a.       Penyediaan penyata akauan bulanan dan penyata kewangan

b.       Menyemak segala hasil yang telah dikutip diakaunkan dengan betul dan teratur

c.        Memproses, menyemak dan mengenalpasti data dan laporan kutipan cukai melalui kutipan online (agensi luar)

d.       Aktiviti pungutan cukai taksiran

e.       Mengambil tindakan kutipan tunggakan cukai

f.        Penghantaran waran dan tindakan sita

g.       Aktiviti pungutan cukai melalui kaunter bergerak dan turun padang

h.       Mengendalikan kutipan setempat bagi Pos, LAP, TNB, TM dan kutipan dimana-mana

i.         Bertanggungjawab menyediakan laporan kewangan bulanan dan tahunan bagi membantu pihak pentadbiran membuat keputusan dan mengambil tindakan yang perlu dalam usaha meningkatkan hasil dan mengurangkan tunggakan

Bhg. Letak Kereta

a.        Mengendalikan urusan pentadbiran jabatan

b.       Merekod cuti

c.        Menguruskan simpanan tetap dan semasa Majlis

d.       Perkhidmatan kutipan letak kereta

3. JABATAN PENILAIAN & PENGURUSAN HARTA

Bahagian

Fungsi dan Peranan

Bhg. Penilaian

  i.        Unit Teknikal dan Pentadbiran Kadaran

a.        Urusan Pengenaan kadaran Bagi Kawasan Baru dan Bangunan Tambahan

b.        Proses Tuntutan Remisi

c.        Sumbangan Membantu Kadar

d.        Penilaian Semula

e.        Carian Makluman/Data Cukai Pintu

f.         Pertukaran Alamat Dan Pindaan Maklumat

g.        Pertukaran Maklumat Pindahmilik

h.        Bantahan Cukai Taksiran

 ii.        Unit COB

a.        Menjadi urusetia COB MPTI merangkumi aktiviti aduan, data/statistik dan sebagainya.

b.        Menjalankan kuasa dan tanggungjawab di bawah Akta 318 dan akta yang berkaitan semasa tempoh permulaan, tempoh interim dan tempoh akhir.

Bhg. Pengurusan Harta

  i.        Unit Sewaan

Menguruskan penyewaan hartanah milik Majlis, dan harta-harta baru dan sedia ada milik Majlis.

 ii.        Unit Permohonan Tanah dan Penswastaan

a.        Menguruskan permohonan tanah bagi maksud pemberimilikan tanah secara pelupusan tanah, lesen pendudukan sementara dan pengwartaan.

b.        Mengurus, merekod dan memantau permohonan tanah dan harta tetap milik Majlis.

c.        Mengurus dan menjelaskan bayaran cukai tanah.  Lesen Pendudukan Sementara (LPS), premium tanah, sewaan dan sebagainya.

d.        Urusetia projek-projek pembangunan tanah milik Majlis.

4. JABATAN PERANCANGAN PEMBANGUNAN & LANDSKAP

Bahagian

Fungsi dan Peranan

Bhg. Perancangan & Kawalan Pembangunan

1.   Mengurus Rancangan Pemajuan

a.     Membantu penyediaan Rancangan Struktur

b.     Menyediakan Rancangan Tempatan, Rancangan Kawasan Khas

c.     Membuat semakan semula terhadap rancangan pemajuan

d.     Menguatkuasakan garispanduan dan polisi yang terkandung dalam rancangan pemajuan

2.    Mengurus permohonan Kebenaran Merancang Tanah dan Bangunan

a.    Memproses permohonan kebenaran merancang

b.    Menyediakan kertas kerja untuk Mesyuarat Jawatankuasa OSC

c.     Menyediakan dokumen kelulusan Kebenaran Merancang

d.    Memproses kelulusan Pelan Pinta Ukur

3.    Mengurus ulasan permohonan pecah sempadan/pecah bahagi dan cantuman tanah

a.    Memproses ulasan kepada Pejabat Tanah Hilir Perak

b.   Memproses ulasan kepada Pejabat Tanah dan Galian

c.    Memproses kelulusan Pelan Pinta Ukur

4.    Mengurus ulasan bagi permohonan CCC

a.    Menyediakan perakuan sokongan bagi permohonan CCC

5.    Mengurus Sistem Maklumat Geografi (GIS)

a.    Mengemaskini maklumat perancangan

b.    Membuat analisa data untuk kegunaan stakeholder dan pelanggan

6.    Mengurus Program Bandar Selamat

a.    Merancang projek untuk Program Bandar Selamat

b.    Menyediakan laporan-laporan berkaitan

7.    Mengurus Program MurniNets

a.    Mengurus pelaksanaan Program MurniNets

b.    Menyediakan laporan-laporan berkaitan

c.     Mengurus mesyuarat- mesyuarat  berkaitan

8.    Mengurus permohonan pewartaan tanah lapang

c.     Menyediakan permohonan untuk mewartakan tanah lapang

d.    Mengurus penyediaan papan tanda tanah lapang

e.    Menyediakan laporan-laporan yang berkaitan

9.    Mengurus aduan awam berkaitan perancangan

a.    Mengambil tindakan terhadap aduan

b.    Mengurus laporan-laporan yang berkaitan

Bhg. Landskap

1.    Mengurus pembangunan landskap

a.    Merancang dan melaksanakan pembangunan landskap dalam kawasan pentadbiran

b.    Memantau pelaksanaan projek-projek landskap

2.    Mengurus penyelenggaraan landskap

a.    Merancang  dan melaksanakan kerja-kerja berkaitan penyelenggaraan landskap

3.    Mengurus aduan awam berkaitan landskap

a.    Mengambil tindakan terhadap aduan

b.    Mengurus laporan-laporan yang berkaitan

5. JABATAN KEJURUTERAAN

Bahagian

Fungsi dan Peranan

Bhg. Infrastruktur & Kejuruteraan

a.        Sediakan perancangan kerja.

b.       Sediakan kertas kerja, anggaran kos & dokumen.

c.        Mohon peruntukan.

d.       Panggil tawaran/sebutharga.

e.       Pengawasan kerja-kerja di tapak.

f.         Bayaran kerja.

g.        Laporan kerja.

h.       Kemaskini data MARRIS/Iventori.

i.         Pengeluaran notis dan kompaun kepada pembangunan, tambahan/pindaan tanpa pelan.

j.         Memproses aduan senggaraan di kawasan MPTI.

k.        Laporan.

Bhg. Bangunan

a.        Terima dan proses pelan pembangunan.

b.       Kertas kerja mesyuarat.

c.        Maklumbalas permohonan kelulusan pelan pembangunan.

d.       Terima dan proses pelan tambahan/pindaan.

e.       Laporan permohonan pelan tambahan/pindaan.

f.         Laporan.

g.        Ulasan teknikal.

h.       Sediakan perancangan projek.

i.         Sediakan kertas kerja, anggarank kos & dokumen projek.

j.         Mohon peruntukan.

k.        Panggil tawaran/iklan tender.

l.         Pengawasan di tapak projek.

m.      Bayaran kemajuan.

n.       Laporan pembangunan.

Bhg. Mekanikal & Elektrikal

a.       Memproses aduan dan membaiki kerosakan awam berkaitan lampu jalan, lampu hiasan, lampu isyarat dan harta benda Majlis.

b.       Memproses permohonan lampu jalan awam dan permohonan bekalan elektrik batu (meter TNB).

c.        Menyediakan bekalan elektrik bagi setiap upacara Majlis.

d.       Menyediakan laporan dan kertas kerja bagi setiap cadangan lampu jalan awam dan lampu hiasan.

6. JABATAN PERKHIDMATAN PERBANDARAN

Bahagian

Fungsi dan Peranan

Bhg. Perkhidmatan Perbandaran

a.    Mengurus dan menyelia kerja-kerja pembersihan.

b.    Mengawalselia dan memproses bayaran bagi kerja-kerja pembersihan awam kontraktor-kontraktor.

c.    Mengurus dan mengawalselia tapak pelupusan sampah.

d.    Menyelaras aktiviti-aktiviti gotong-royong komuniti.

e.    Menguruskan aduan-aduan awam yang berkaitan.

 

Bhg. Pelesenan

a.    Menguruskan permohonan lesen-lesen premis, iklan dan permit.

b.    Mengawalselia aktiviti-aktiviti perniagaan yang wujud dalam kawasan MPTI.

c.    Menguatkuasakan undang-undang sedia ada.

 

Bhg. Kesihatan Awam & Kawalan Vektor

a.    Bertanggungjawab mengawal dan membasmi pembiakan vektor-vektor pembawa penyakit serta pencegahan perebakan penyakit-penyakit berjangkit.

b.    Memproses, melesen dan mengawalselia aktiviti-aktiviti penternakan burung walit.

c.    Menguruskan aduan-aduan awam yang berkaitan.

7. BAHAGIAN PENGUATKUASAAN

UNIT

Fungsi dan Peranan

Bhg. Penguatkuasaan

Penguatkuasaan undang-undang dan peraturan MPTI melalui tindakan-tindakan berikut :

a.        Pemantauan di dalam kawasan pentadbiran Majlis dan mengambil tindakan penguatkuasaan seperti yang dibenarkan di bawah Akta, Undang-Undang Kecil serta Peraturan yang digunapakai oleh Majlis;

b.       Pemeriksaan lesen dan permit dari semasa ke semasa;

c.        Mengeluarkan notis/kompaun;

d.       Mengambil tindakan rampasan dan sitaan;

e.       Menerima, memproses dan mengeluarkan lesen anjing;

f.         Mengurus dan menerima tuntutan barang rampasan dan sitaan;

g.        Menerima, menyiasat dan mengambil tindakan aduan-aduan awam berkaitan dengan penguatkuasaan;

h.       Menguruskan rekod kompaun dan menyediakan kertas siasatan kes mahkamah; dan

i.         Menyokong permohonan pengesahan tempat letak kenderaan perdagangan.

 

8. UNIT UNDANG-UNDANG

UNIT

Fungsi dan Peranan

Unit Undang-Undang

a.    Bertanggungjawab mengendalikan urusan Pentadbiran Unit Undang-Undang;

b.   Bertanggungjawab menyediakan, mengubal dan menyemak deraf Undang-Undang Kecil, Perintah dan Kaedah  sama ada mewujudkan yang baru ataupun pindaan yang sedia ada;

c.    Menyediakan dan menyemak deraf pelbagai Perjanjian yang diperlukan;

d.   Menguruskan Fail-Fail berkaitan, Kertas Saman, Pengaduan, Pertuduhan untuk pendaftaran dan tindakan Kes Pendakwaan di Mahkamah; dan

e.   Mengendalikan sebarang urusan Tuntutan Pembelaan, Tindakan-Tindakan Sivil bersama Peguam MPTI yang dilantik.

 

9. UNIT AUDIT DALAM

Unit

Fungsi dan Peranan

Audit Pengurusan Kewangan

a.    Kawalan Pengurusan.

b.   Kawalan Terimaan.

c.    Kawalan Perbelanjaan.

d.   Analisis Bajet.

e.   Pemeriksaan Mengejut.

f.     Pengurusan Akaun Amanah & Deposit.

g.    Pengurusan Pelaburan.

h.   Pengurusan Pinjaman.

i.     Pengurusan Aset & Iventori.

 

Audit Pengurusan

 

 

a.    Kawalan Pengurusan Dalaman.

b.   Kawalan Pematuhan Kepada Undang-Undang dan Pekeliling Semasa yang berkaitan.

c.    Mengenalpasti masalah serta kelemahan dalam pengurusan kerja serta mengesyorkan cadangan untuk penambahbaikan serta peningkatan pengurusan MPTI.

Audit Penyiasatan

 

 

 

a.    Menjalankan penyiasatan berdasarkan arahan pihak pengurusan.

b.   Mengenalpasti punca masalah dan mengsyorkan cadangan penambahbaikan.

c.    Menjalankan penyiasatan terhadap perkara-perkara berbangkit.

10. UNIT PUSAT SETEMPAT

UNIT

Fungsi dan Peranan

Unit Pusat Setempat

a.    Menerima, menyemak, memproses dan membuat edaran kepada Jabatan-Jabatan teknikal.

b.   Mengurus setiakan Mesyuarat Jawatankuasa OSC.

c.    Menyediakan surat keputusan Mesyuarat Jawatankuasa OSC.

d.   Membantu dan memberikan khidmat nasihat kepada pemohon/perunding dengan menjadi perantara di antara pemohon/perunding dengan agensi teknikal.

e.   Menyelaraskan dan menyeragamkan proses pembangunan tanah.

11. UNIT PERHUBUNGAN AWAM & PERANCANGAN KORPORAT

UNIT

Fungsi dan Peranan

Unit Perhubungan Awam & Perancangan Korporat

1.       Meningkatkan hubungan dua hala di antara MPTI dengan orang awam.

2.       Merangka perancangan korporat bagi kakitangan di peringkat jabatan di MPTI

3.       Meningkatkan prestasi MPTI dengan meletakkan pengurusan aduan sebagai tunggak utama.

4.       Mewujudkan hubungan baik di antara MPTI dengan pihak media.

5.       Meningkatkan dan mengekalkan imej baik Majlis Perbandaran Teluk Intan di mata umum.

6.       Menerima, memproses, menyelaras, memantau dan menyalurkan  semua aduan kepada Jabatan/ Bahagia/ Unit di MPTI.

7.       Bertanggungjawab membuat dan memberikan kenyataan akhbar mengenai hal-hal yang berkaitan dengan Majlis Perbandaran Teluk Intan dengan persetujuan YDP dan Setiausaha.

8.       Mengendalikan buku-buku, risalah berita,buleti, laporan tahunan dan kempen mengenai Majlis Perbandaran Teluk Intan.

9.       Mengurus dan mengatur semua upacara-upacara rasmi Majlis Perbandaran Teluk Intan dari segi protokol, kad jemputan, buku cenderamata, teks ucapan dan pihak media.

10.    Merekod keratan akhbar yang berkaitan dengan Majlis Perbandaran Teluk Intan.

11.    Bertanggungjawab mengadakan hubungan dua hala dengan pihak jabatan kerajaan, swasta dan korporat.

 

aa

Hubungi Kami

  • Majlis Perbandaran Teluk Intan
    Jalan Speedy, 36000 Teluk Intan, Perak

  • 605-622 1299
  • +605-621 2446
  • admin[at]mpti[dot]gov[dot]my

  • aduan[at]mpti[dot]gov[dot]my


Hakcipta Terpelihara © 2024 Majlis Perbandaran Teluk Intan. Sesuai dipapar menggunakan IE versi 9 & ke atas, Mozilla Firefox versi 6.0 ke atas dan Google Chrome 13.0 ke atas dengan resolusi 1024 x 768 ke atas. Kemaskini : 13/11/2024 | Jumlah Pelawat : 38151
EKSA